Habbla Habbla! §

Heeej :D
Nu ska jag bara säga förlåt... igen.... men jag har blivit otroligt dålig på att blogga, då jag inte tycker att det är riktigt lika roligt längre när jag inte har nått att skriva om, men nu ska det komma ett låååååångt inlägg, eftersom att jag var på en "föreläsning" om foder e.t.c... igår och tänkte att jag skulle skriva några viktiga delar här ;D

Hästar är stäppdjur och vill gå ute, helst dygnet runt, året om, boxen är en bur.
Hästarna vill och behöver äta ca 16 timmar om dygnet, vilket vi inte "tillåter", hästarna ska helst ha fri tillgång till grovfoder (hö, hösilage, ensilage, halm, gräs e.t.c )
Så länge som hästen kanske inte tränas hårt så behöver den inte extra kraftfoder.
Täcken... det stora diskussionämnet... hästar behöver inte täcken!! om hästen får äta så mkt grovfoder den vill, sätter den hull och ordentlig päls (hon som var och föreläste hade travhästar som gick utan täcke året om!)
En del säger att man inte ska släppa ut hästar när dom är blöta/svettiga, hästarna som är blöta i det vilda går och ställer sig på ett högt ställe så att det blåser på den, då torkar den snabbt, men vi stänger in den i sin bur med ett täcke på den, det är då den torkar som allra långsammast... Vi sätter inte på hästen täcket för dens skull utan för vår egna, vi vill inte ha en blöt och smutsig häst när den kommer in... jag tycker att det är egoistigt... visst, gamla hästar kanske kan behöva nått, då dom har svårt att hålla hull och sätta ordentlig med vinterpäls.
Dessutom får hästen lättare svamp, eftersom att det blir ett fuktlager mellan täcket och hästen, vi får ju också lättare svamp i huden om vi har på oss blöta kläder...
Om man inte håller på att duscha sin häst så har den ett naturligt fettlager i pälsen som stöter bort vatten (regn, snö..) vattnet rinner av, den blir bara blöt ovanpå pälsen men om man känner längre in i pälsen så känner man att det är torrt ;)  ofta kan man se på vintern att hästarna har ett lager med snö på sig och det beror på hästens fettlager, snön når inte in till den varma huden, utan den ligger ovanpå pälsen :p

Nej, nu hinner jag inte skriva mer, men jag hoppas att ni alla har lärt er nått ;D
HEJDÅ! <3

Fiona :D <33


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0